Tydzień rozpoczęliśmy newsem o kupnie Polska Press przez PKN Orlen. Ta transakcja oznacza przejęcie przez państwową spółkę od niemieckiej Verlagsgruppe Passau ponad 20 dzienników regionalnych, 150 tygodników lokalnych oraz portali, których zasięg wynosi 17,7 mln użytkowników.
Według ustaleń „Pulsu Biznesu” Orlen za transakcję kupna Polska Press miał zapłacić ok. 120 mln zł. Zgodę na kupno wydawnictwa prasowo-internetowego musi wyrazić jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W komunikacie skierowanym do mediów Alexander Diekmann, dyrektor zarządzający i udziałowiec Verlagsgruppe Passau uzasadnił: – Zdecydowaliśmy się na sprzedaż ze względów strategicznych. Transakcja pozwoli nam kontynuować realizację strategii rozwoju, którą zapoczątkowaliśmy w ostatnich latach, w szczególności w Niemczech – stwierdził Diekmann. – Jesteśmy przekonani, że nowy właściciel zapewni Polska Press perspektywy dalszego rozwoju – zaznaczył.
Daniel Obajtek, prezes Orlenu informację o przejęciu wydawnictwa komentował słowami: – Konsekwentnie poszerzamy obszary naszej działalności. Na bazie Sigma Bis zbudowaliśmy od podstaw profesjonalną agencję mediową, która sukcesywnie zdobywa nowych klientów, w tym komercyjnych. Przejęliśmy spółkę Ruch, co ułatwi nam wejście na rynek nowych punktów sprzedaży i rozwój usług e-commerce. Z kolei dostęp do 17,4 milionów użytkowników portali zarządzanych przez Polska Press, skutecznie wzmocni sprzedaż całej Grupy Orlen, zoptymalizuje koszty marketingowe i umożliwi dalszą rozbudowę narzędzi big data. Podejmujemy działania, które wpisują się w nową strategię PKN Orlen do 2030 r. i będą efektywnie wspierać dynamiczny rozwój sieci detalicznej – mówił.
O potencjalnym przejęciu Polska Press przez PKN Orlen pisał „The Economist” już w październiku 2020 roku. Tytuł oceniał, że dzięki temu przejęciu rządzący uzyskają możliwość dotarcia do mieszkańców wsi i osób o konserwatywnych poglądach.
Większość dziennikarzy aktywnych w mediach społecznościowych oceniła tę decyzję negatywnie, pojawiły się głosy, że to „repolonizacja tylnymi drzwiami”. Część nazywała to „orbanizacją mediów”.
W portfolio prasowym Polska Press Grupy jest ponad 20 dzienników regionalnych („Dziennik Bałtycki”, „Dziennik Łódzki”, „Dziennik Zachodni”, „Gazeta Krakowska”, Głos Wielkopolski”, „Kurier Lubelski”, „Polska Metropolia Warszawska”, „Express Ilustrowany”, „Gazeta Krakowska”, „Dziennik Polski”, „Gazeta Lubuska”, „Gazeta Pomorska”, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, „Nowa Trybuna Opolska”, „Echo Dnia”, „Gazeta Codzienna Nowiny”, „Głos Dziennik Pomorza”, „Express Bydgoski” i „Nowości Toruńskie”), a także prawie 150 tygodników lokalnych (m.in. „Nasza Historia”, „Moto Salon”, „Moto Salon Classic”, „Strefa Biznesu”, „Strefa Agro”), bezpłatna gazeta „Naszemiasto.pl” oraz portale internetowe.