Jak pisać i mówić o sondażach – nowy poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek

Jak czytać sondaże? I jak o nich pisać, żeby nie oszukać czytelnik i nie zmanipulować danych? Instytutu Zamenhofa wraz z portalem Gazeta.pl i firmą badawczą OGB prezentują poradnik dla dziennikarzy i dziennikarek – kompendium wiedzy na temat badań opinii publicznej.

– Sondaże przedwyborcze zaczynają odgrywać zupełnie nową rolę. To już nie tylko źródło informacji o preferencjach wyborczych Polaków, ale także, coraz częściej, przedmiot polityki samej w sobie – wskazuje Paweł Prus, prezes Instytutu Zamenhofa. – Nierzadko zdarza się, że ich wyniki są zniekształcane, manipulowane i służą wprowadzeniu wyborców w błąd lub zmianie ich zachowań przy urnie – dodaje.

Dlatego z inicjatywy i we współpracy trzech podmiotów: portalu Gazeta.pl, Instytutu Zamenhofa oraz Ogólnopolskiej Grupy Badawczej powstał poradnik dzięki któremu nie tylko dziennikarze i dziennikarki, ale tez liderzy opinii komentujący politykę w mediach, mogą lepiej zrozumieć istotę sondaży politycznych. A co za tym idzie – uniknąć wprowadzenia w błąd czytelników i słuchaczy.

JAK PISAĆ I MÓWIĆ O SONDAŻACH – KLIKNIJ I POBIERZ PORADNIK

To wcale nie musi wynikać ze złej woli. – Dużo częściej nadinterpretacja czy wprowadzenie w błąd czytelników to wynik pośpiechu, presji wydawcy na klikalność artykułu czy zwykłej niewiedzy – wskazuje prezes Instytutu Zamenhofa. Poradnik ma dostarczać przedstawicielom mediów skondensowaną wiedzę na temat sondaży: jak uniknąć pułapek i błędów, na co zwrócić uwagę.

– Wierzymy, że stanie się on przewodnikiem dla wszystkich przedstawicieli mediów w Polsce i pomoże w rzetelnej interpretacji sondaży, tak aby nie stanowiły kolejnej formy propagandy i gry politycznej – mówi Rafał Madajczak, redaktor naczelny Gazeta.pl.

Poradnik „Jak pisać i mówić o sondażach” to kolejna publikacja o charakterze warsztatowym, którą wydał Instytut Zamenhofa. W sierpniu 2021 roku, w szczycie kryzysu migracyjnego na wschodniej granicy Polski, medialny think-tank opublikował poradnik „Jak pisać i mówić o uchodźcach”