Instytut Zamenhofa chce przeprowadzić największe badanie w Polsce na temat wpływu pandemii COVID-19 na pracę dziennikarzy.
Rozpoczęliśmy wysyłanie próśb o wypełnienie anonimowej ankiety do ponad pięciuset dziennikarzy i pracowników mediów w całej Polsce.
– Chcemy poznać wpływ pandemii na funkcjonowanie mediów i dziennikarzy – zapowiada wiceprezes Instytutu Grzegorz Kwolek.
Wyniki w pełni anonimowego badania, w którym pytamy między innymi o wpływ pandemii na czas pracy, zarobki i dostęp do informacji publicznej, wykorzystamy do przygotowania kolejnego raportu Instytutu Zamenhofa.
– Naszym celem jest przeprowadzenie kompleksowego badania na temat warunków pracy w pandemii, sytuacji finansowej dziennikarzy, form zatrudnienia, problemów z jakimi spotykają się na co dzień pracownicy mediów. Badanie będzie całkowicie anonimowe, chcemy pokazać zjawiska, istotne z punktu widzenia branży. Jeśli to nam się uda, będzie to pierwsze badanie w Polsce na temat wpływu pandemii koronawirusa na pracę mediów – tłumaczy cel pracy główna autorka i koordynatorka projektu Nikola Bochyńska z Instytutu Zamenhofa.
Na początku marca Instytut Zamenhofa opublikował wyniki swojego pierwszego raportu, poświęconego obecności kobiet w debacie publicznej po orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego. Z badania, szeroko dyskutowanego w mediach tradycyjnych, elektronicznych i społecznościowych, wynikało, że obecność pań w debacie wzrosła tylko w pierwszych tygodniach po orzeczeniu. Potem poziom liczby kobiet w audycjach mediów elektronicznych spadł do poprzedniego i wyniósł ok. 20 proc.
Instytut Zamenhofa, stworzony przez grono dziennikarzy i pracowników mediów, jest pierwszym think-tankiem zajmującym się tematyką medialną w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Celem Instytutu jest walka o rzetelne media, sprawną komunikację społeczną i swobodny dostęp do informacji publicznej.
Wszystkich chętnych prosimy o przesłanie do nas maila na adres biuro@zamenhof.pl z tytułem: „Badanie”, a w wiadomości zwrotnej wyślemy link do anonimowej ankiety. Wyniki opracujemy i przedstawimy w maju.
Zapraszamy do wzięcia udziału w badaniu.
Nikola Bochyńska, Grzegorz Kwolek